Heti aluksi täytyy myöntää, että tämä työkokeilu hieman turhauttaa minua, mutta löytyy tästä niitä positiivisiakin puolia ja niiden positiivisten asioiden vuoksi sitä jaksaakin. Olen ihmisenä sellainen, että en hirveästi mieti etukäteen mitä jos tai mitä sitten jos tai kuinka jos. Vaan tapani on mennä ja yrittää selviytyä. Tässä työkokeilussa on ollutkin hassua se, että minun on todellakin täytynyt itse selviytyä ja etsiä ongelmiin vastauksia. Taas luulin ja luulot eivät pitäneet paikkansa, eli tiedoksi kaikille; Yrittäkää selvittää mahdollisimman paljon mieltä painavia asioita etukäteen.

Työkokeilu ei alkanut minulla mitenkään parhaiten ja teki niin sanotusti heittää hanskat tiskiin jo alkumetreillä. Kaikki tuntui vaikealta ja tunsin itseni tyhmäksi, häiriöksi ja epäonnistuneeksi. Epäonnistunut olo minulla on vieläkin, mutta se ei johdu paikasta vaan siitä että olen tässä tilanteessa. Kuvittelin että minulla on tuki takana tässä työkokeilussa ja auttaa asioissa jotka ei suju. Itse on joutunut selvittämään asioita ja selviämään asioista, itse on joutunut ihmettelemään ja kyselemään. Välillä vain pelkän olemisen kanssa on tekemistä, joten ei jaksaisi enää mitään ylimääräisiä ongelmia. Kukaan ei piittaa miten minä jaksan tämän työkokeilun aikana, on vain omantunnon kysymys mitä teen. Minä vain satun olemaan liiankin tunnollinen ihminen.

Tässä sitä porskutetaan päivä päivältä eteenpäin. Työ tuntuu ihan mielekkäältä touhulta ja uskon että pystyisin työskentelemään tässä ammatissa tai ainakin toivon niin. En välttämättä kykene niihin 8 tunnin päiviin, mutta jos ainakin 6 tunnin päiviin. Kivut ovat lisääntyneet jakson aikana ja väsymys myös, mutta voiko sitä olettaa, että kaikki sujuisi minun selälläni hyvin.

Useimmat työnantajat ottavat työkokeiluun, koska olemmehan ilmaista työvoimaa josta ei tarvitse maksaa mitään. Se on sitten eri löytyykö jatkoa, epäilen kovasti, mutta olenpahan selvittänyt sopiiko työ minulle. Ja onhan sitä pitkän kotona olon jälkeen mukava tehdä jotain hyödyllistä. Minun rahallinen korvaus tästä ei päätä huimaa. Paremmin saisin ollessani työttömänä, tämä ihmetyttää hieman. Eli teen työtä 5 päivänä viikossa ja saan vähemmän kuin työttömänä liiton rahoilla ollessani. Teen minä 4 tai 8 tunnin päiviä niin korvaus on sama ja mitään etuuksia en saa. Ruuat maksan itse kuten myös työmatkani.